Jeśli Twoje dziecko ma objawy wymienione poniżej, możliwe, że są to zaburzenia Integracji Sensorycznej.Pojedynczy objaw nie jest wskazaniem do diagnozy SI. Jednak już kilka, a tym bardziej kilkanaście z nich jest powodem do przeprowadzenia pełnej diagnozy procesów integracji sensorycznej dziecka, które ma:
- unika zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli; cierpi na chorobę lokomocyjną;
- nie lubi gier i zabaw sportowych; ma kłopoty ze złapaniem piłki;
- jest „niezgrabne” ruchowo; często myli strony: prawo – lewo;
- ma opóźniony rozwój mowy, obniżoną percepcję słuchową i wzrokową, z trudem zapamiętuje;
- jest nadwrażliwe na pewne dźwięki;
- ma trudności w nauce czytania i pisania; pisze litery i cyfry z lustrzanym odbiciem;
- negatywnie reaguje na bodźce dotykowe; nie lubi mycia włosów, czesania, obcinania paznokci; unika pewnych tkanin;
- nie lubi chodzić boso;
- jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne;
- łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi;
- jest niestabilne emocjonalnie;
- jest zbyt statyczne, mało aktywne;
- ma trudności z zasypianiem i snem;
- prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe;
- z opóźnieniem osiągnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie);
- unika dotyku innych osób lub określonych faktur;
- nie toleruje zabaw dłońmi;
- domaga się dotyku, lubi intensywne zabawy;
- wydaje się, że ma obniżoną wrażliwość na bodźce dotykowe, bólowe;
- ma słabą świadomość własnego ciała;
- wykazuje zachowania autostymulujące / autoagresywne (drapanie się, szczypanie, gryzienie, uderzanie);
- ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone);
- wydaje się niezdarne (często upada, potyka się);
- ma trudności z oceną odległości;
- może mieć problem z samoobsługą (ubieranie, rozbieranie);
- ma problemy z obustronną koordynacją ruchową;
- często myli strony prawa-lewa;
- z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób;
- reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy (kręcenie się, bujanie, podskoki);
- boi się odrywać stopy od podłoża;
- odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością;
- boi się / unika zabaw ze zmianami pozycji (kręcenie się, bujanie, podskoki);
- ma trudności z pisaniem, czytaniem;
- zabawy / czynności manualne przychodzą mu z trudnością;
- zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty;
- nieprawidłowo stoi / siedzi;
- szybko się męczy;
- jest wrażliwe na światło lub określone kolory;
- ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem;
- nie lubi / domaga sie pokarmów o określonej konsystencji;
- poznaje otoczenie za pomocą smaku (ssie, gryzie przedmioty);
- ma opóźniony rozwój mowy;
- lubi wydawać głośne dźwięki;
- pewnych dźwięków nie zauważa;
- poznaje otoczenie za pomocą węchu;
- negatywnie reaguje na niektóre zapachy;
- nie rozróżnia zapachów;