Jak rozpoznać zaburzenia SI?

Jeśli Twoje dziecko ma objawy wymienione poniżej, możliwe, że są to zaburzenia Integracji Sensorycznej.Pojedynczy objaw nie jest wskazaniem do diagnozy SI. Jednak już kilka, a tym bardziej kilkanaście z nich jest powodem do przeprowadzenia pełnej diagnozy procesów integracji sensorycznej dziecka, które ma:

  • unika zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli; cierpi na chorobę lokomocyjną;
  • nie lubi gier i zabaw sportowych; ma kłopoty ze złapaniem piłki;
  • jest „niezgrabne” ruchowo; często myli strony: prawo – lewo;
  • ma opóźniony rozwój mowy, obniżoną percepcję słuchową i wzrokową, z trudem zapamiętuje;
  • jest nadwrażliwe na pewne dźwięki;
  • ma trudności w nauce czytania i pisania; pisze litery i cyfry z lustrzanym odbiciem;
  • negatywnie reaguje na bodźce dotykowe; nie lubi mycia włosów, czesania, obcinania paznokci; unika pewnych tkanin;
  • nie lubi chodzić boso;
  • jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne;
  • łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi;
  • jest niestabilne emocjonalnie;
  • jest zbyt statyczne, mało aktywne;
  • ma trudności z zasypianiem i snem;
  • prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe;
  • z opóźnieniem osiągnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie);
  • unika dotyku innych osób lub określonych faktur;
  • nie toleruje zabaw dłońmi;
  • domaga się dotyku, lubi intensywne zabawy;
  • wydaje się, że ma obniżoną wrażliwość na bodźce dotykowe, bólowe;
  • ma słabą świadomość własnego ciała;
  • wykazuje zachowania autostymulujące / autoagresywne (drapanie się, szczypanie, gryzienie, uderzanie);
  • ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone);
  • wydaje się niezdarne (często upada, potyka się);
  • ma trudności z oceną odległości;
  • może mieć problem z samoobsługą (ubieranie, rozbieranie);
  • ma problemy z obustronną koordynacją ruchową;
  • często myli strony prawa-lewa;
  • z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób;
  • reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy (kręcenie się, bujanie, podskoki);
  • boi się odrywać stopy od podłoża;
  • odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością;
  • boi się / unika zabaw ze zmianami pozycji (kręcenie się, bujanie, podskoki);
  • ma trudności z pisaniem, czytaniem;
  • zabawy / czynności manualne przychodzą mu z trudnością;
  • zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty;
  • nieprawidłowo stoi / siedzi;
  • szybko się męczy;
  • jest wrażliwe na światło lub określone kolory;
  • ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem;
  • nie lubi / domaga sie pokarmów o określonej konsystencji;
  • poznaje otoczenie za pomocą smaku (ssie, gryzie przedmioty);
  • ma opóźniony rozwój mowy;
  • lubi wydawać głośne dźwięki;
  • pewnych dźwięków nie zauważa;
  • poznaje otoczenie za pomocą węchu;
  • negatywnie reaguje na niektóre zapachy;
  • nie rozróżnia zapachów;
Integracja sensoryczna, terapia SI, terapia ruchowa dla dzieci, rehabilitacja dziecięca, masaż, fizjoterapia, kinezyterapia, terapia PNF
Terapia SI - Kołobrzeg | mgr Aleksandra Wagner © 2025 | hnitecki.pl - profesjonalne strony internetowe